torsdag den 24. august 2017

Nye arbejdstider og muse-arm.

Jeg må skåne min højre arm foran computeren,
derfor har jeg ikke været så aktiv i blogverdenen den sidste uges tid. Nu har jeg fået en rullemus på mit arbejde. Det har hjulpet ret meget. Herhjemme er der ikke så meget tid foran computeren, da jeg har siddet foran én hele dagen på mit arbejde og gerne vil skåne armen, når jeg kommer hjem.


Jeg skal have købt en rullemus her hjem til også, men indtil da har jeg musen midt for skærmen, det hjælper en lille smule. Jeg kan dog godt bruge armen på mange andre måder, så det er ikke sådan, at jeg bare sidder stille og laver ingenting!
Ampelpileurten er rigtig fin nu, jeg synes, den er så sød med de små runde lyserøde blomster.


Jeg har klippet mine tomatplanter, da de var vokset til en helt urskov i det lille drivhus. Man kan måske nok se, at der er ret mange tomater, der bare lige mangler noget sol.

På mit arbejde har jeg længe haft et ønske om at få ændret mine arbejdstider og det er blevet opfyldt og starter i næste uge. Min leder har taget mig ud af vores rul, hvor vi har fri hver 6.fredag og i stedet arbejder længere tid hver uge. Nu skal jeg møde 7.30 som jeg plejer, men får allerede fri kl. 14.30 to dage og kl. 15 to dage og har kun én dag til 15.30.
Årsagen er, at jeg har så meget herhjemme jeg gerne vil nå og det kniber noget med tiden, så jeg har længe følt at jeg halter noget bagefter hele tiden. Nu får jeg et par timer eller tre inden aftensmaden efter at jeg er kommet hjem og sålænge der er lyst har jeg også lange aftener. Jeg tror, det bliver rigtig godt. Og jeg tror, jeg får mere fritid ved at komme tidligere hjem end ved at holde fri hver 6.fredag.


I søndags var jeg på havebesøg i Fjellerad sammen med min blomsterveninde Bente fra Pelargonieklubben. Det var rigtig spændende og vi fik lidt planter med hjem. Jeg fik nogle mørkløvede euphorbia - vortemælk. Det er de to potter yderst til venstre. Jeg har aldrig set dem mørkløvet før. Jeg lader dem stå i potten til foråret, da jeg tror, det er godt hvis de vokser lidt mere til inden de bliver plantet ud i haven. I midten er det alunrod, jeg selv har sået, som skal plantes ud og så er der en akeleje og nogle purpur kongelys. Yderst til højre er det en snabel-kalla, jeg fik, da vi var på udflugt med Pelargonieklubben forrige lørdag.


Nogle af vores venners mor har lavet dette flotte bord til mig. Hun har selv samlet stenene på stranden og de er støbt ned i cement med en flad overflade så man godt kan sætte et glas på bordet. Hun tager imod bestillinger og laver også nogle dørmåtter, som er vældig fine. Bordet koster 500 kroner og er håndlavet. Og så kan det tåle at stå ude hele året.


Jeg er ved at gøre plads til endnu en græselipse og som man kan se, er der også mere plads til planter. Jeg har allerede lavet en liste med hvilke planter, jeg gerne vil have.
I går aftes var Anders og jeg på havetur med Aalborg Havekreds - til 3 kolonihaver i Aalborg. Det var små haver ligesom vores og jeg kiggede meget på plantekombinationerne og fik også nogle idéer. 


Jeg har fået den idé, at jeg vil have solbrud i min trækvogn og har købt 4 planter hos Lundhede Planteskole. Det er en rødbrun én af slagsen og bliver en meter høj. Jeg tror, det kan blive rigtig fint, når de gror noget mere til. Der er allerede blomsterknopper i dem, så jeg får blomsten at se i år.

Jeg har også fået tømt alle mine tulipankrukker fra foråret, som har stået tørt i udhuset. Alle løgene er lagt i flamingokasser og klar til at blive plantet ud og jeg har lagt en plan for hvor og hvordan de skal arrangeres i bedene. Nu skal jeg til at bestille nye forårsløg. Det gør jeg hos Blomsterverden som jeg synes har en rigtig god kvalitet på forårsløg, hvor løgene er store og sprøde til en rimelig pris.


Jeg har givet mine stakkels roser en ekstra gang gødning og som man måske kan se, er der mange nye skud.


De opstammede syrenhortensiaer Vanilla Fraise er rigtig fine. De har nu fået den lyserøde farve, som jeg har ventet på. Blomsterhovederne er kæmpe store og de fire træer danner nærmest en hel lang række med blomster op over stakittet.


Undskyld billedkvaliteten på dette billede af min purpurfarvede Sct. Hans urt. Den har jeg gravet op og pottet op i Claus Dalbys krukkemuld, da den så ud til ikke rigtig at trives. Nu vil jeg prøve at beholde den et stykke tid i potten, før jeg planter den ud igen i håb om, at den gror noget mere først.

I morgen har jeg fri og Anders har også sat hele dagen af til havearbejde i morgen. Han er ved at sætte mine lamper, jeg fik i julegave, op på plankeværket nede i bunden af haven. Det bliver så flot. Jeg har købt tre clematisser i Aldi til 39 kr. stykket, som skal plantes ved plankeværket. Ikke nok med at Anders hjælper mig i morgen, han har sørme sat hele 4 dage af til at hjælpe mig i haven. Det er aldrig før sket i alle de år vi har kendt hinanden, så jeg er helt oppe at køre. Vi skal blandt andet lave espalierer, bedafgrænsninger, fliselægning og andre ting jeg har skrevet ned, som jeg ikke selv kan.


Til sidst vil jeg også fortælle, at jeg har købt tre forskellige liljeløg på nettet, for jeg tænkte, der skulle være tre små grupper med liljer i min have. Jeg har kongeliljer i forvejen og har ikke den store succes, men nu prøver jeg at plante nogle andre steder i haven for at se, om det kan lykkes.
Det lyder måske voldsomt med mine indkøb, men de penge jeg tjener på foredrag og har tjent på min bog, er sparet op på en konto, som skal bruges på min have. Det løber rigtig fint rundt og jeg synes, det er en god måde at bruge de penge på. Jeg har selvfølgelig betalt skat af dem først!

Til aller allersidst vil jeg sige, at jeg har fulgt med mange steder i blogland, men har ikke kommenteret på grund af min arm og sådan bliver det nok et stykke tid endnu. Jeg håber, I vil bære over med mig.

10 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Bortset fra musearmen er det lutter gode nyheder fra dig. Da jeg gik på arbejde havde jeg også en rullemus, den var jeg meget glad for, jeg fik endda lov til at tage den med hjem, da jeg stoppede, desværre er der ikke plads til den ved mit lille computerbord.
Alletiders at du får din arbejdstid bedre fordelt, det tror jeg også, du bliver glad for.
Jeg har fornemmet i dine sidste indlæg, at Anders efterhånden godt vil hjælpe dig i haven, hvor er det dejligt for dig. Sådan startede det også her hos os :)
Bordet er flot - og roserne er ved at komme sig, ja så kan det ikke være bedre.
God arbejdslyst i morgen.

Frk. Anemone sagde ...

Ærgerligt med den arm, men du ved hvad der skal til, kan jeg høre.
Jeg ville også foretrække kortere dage til daglig fremfor en opsparet feriedag, så det skal nok blive godt.
Ja, hvor er det et flot bord, tillykke med det.
Dejligt at du og Anders skal ordne så meget sammen og han sætter tid af til at hjælpe i haven - det kan være han ender med at blive helt bidt af havearbejde, he-he.
God arbejdslyst.

Unknown sagde ...

Hej Birgitte

God bedring med armen. Godt at du stadig kan bruge den i haven. Her stjæler arbejdet også al tiden og jeg når nærmest slet ikke i haven. Det kniber også med tid til at følge med hos alle i andre. Her har jeg også fået hjælp af manden :-). Jeg satser dog også på tid i haven i weekenden, der skal flyttes lidt rundt så nyindkøb kan komme i jorden. God arbejdstlyst i morgen.

Mange hilsner
Mette

Hos Villa Fryd/ Charlotte Neve Grün sagde ...

Rigtig god bedring Birgitte. Øv også at den arm skal sådan drille og så nu hvor have kalder.
Dejligt med nye arbejdstider. Så passer det bedre ind hos jer og det er jo helt perfekt.
Jeg syntes altid jeg mangler tid. Ville ønske døgnet var dobbelt så langt.
Glæder mig til at se din have næste år. Tror den bliver helt fyldig. Med alle de nye tiltag.

God dag og weekend
Charlotte

marie sagde ...

God bedring med armen, det har jeg også prøvet. Godt at se, at roserne har fin nyvækst.

Lene sagde ...

Det var da træls med din arm, pas nu lidt på den, du har jo meget du skal nå i haven endnu :-)
Jeg kan også rigtig god lide den lille Pileurt og den er nem at have med at gøre.
Dejligt, at det kunne lade sig gøre med ændrede arbejdstider, det er selvfølgelig rart med en fridag, men det er jo dagligdage der er flest af.
Jeg ville også gerne have besøgt de 3 kolonihaver, men den lokale kreds havde også åbne have, så dem besøgte vi.
Flot bord du har fået dig.
mvh
Lene Bedstemorshave

www.AnettesFlora.com sagde ...

Hej Birgitte
Rigtig god bedring med armen. Og tillykke med dine nye arbejdstider, tror også det bliver godt.
Syntes heller ikke jeg har tid nok, og jeg går endda hjemme. Så sent som aftes sagde jeg til manden min at jeg godt kunne bruge mere tid, tror det er heldigt at vi har det sådan, at der er så mange spændende ting at give sig i kast med. Du er heldig at Anders er en del af jeres havearbejde
Det er gået min næse forbi du har skrevet en bog, men kan se den udkom før jeg opdagede din blog. Var lige inde for at lure, og kan se den er udsolgt, så fedt!
Smukt bord du har fået!
Knus Anette

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Hvor blev jeg glad for at læse hver og en kommentar. Ja, jeg bliver nødt til at skåne min arm. Jeg kunne ikke lade være med at dele jeres kommentarer med Anders og han forsikrer mig om, at når de fire arbejdsdage i haven er brugt, er det slut for denne gang. Haveinteresseret tror jeg ikke helt han nogensinde bliver, men lidt har også ret. Jeg er i hvert fald utrolig glad for den store hjælp jeg har fået her i weekenden og det vil jeg lave et indlæg om nu!

UplayOnline sagde ...

og roserne er ved at komme sig, ja så kan det ikke være bedre.


ทางบ้าน

Unknown sagde ...

Hej jeg hedder Nico fra London, jeg kender en berømt stavkaster, der hjalp mig, da jeg havde problemer i mit ægteskab med min mand. hvis du har brug for et rigtigt sted for at løse dine forholdsproblemer, kontakt DR.AGBAZARA TEMPLE på: ( agbazara@gmail.com) ELLER WHATSAPP +2348104102662 han er det rigtige valg. han er en stor mand, der har været