fredag den 8. april 2016

Nedklipning af roser og forspiring af vidunderblomst-knolde.

Det er skønt at have ferie...
I dag torsdag har jeg tilbragt hele dagen i haven. Ind imellem tog jeg en pause og kiggede på alle fuglene i foderhuset.



Jeg har klippet ned til ca. en halv meter. Jeg håber ikke, det er for tidligt, jeg tror det ikke.



De abrikosfarvede i otte-talsbedet blev også klippet ned. De var blevet meget høje, jeg tror, jeg har klippet halvdelen af.



Alle roserne blev gødet med organisk gødning for ca. 10 dage siden og i sidste uge og denne uge har de fået komposteret kogødning. Nu er jeg færdig med alle rosenbedene.



Der var noget vissent, som skulle klippes af. Jeg tror, der har været et par stængler med stængelsyge. Det klippede jeg helt væk og håber, de skyder fra bunden igen. Det har jeg ikke haft problemer med før, men måske skyldes det det fugtige efterår vi havde?
I bunden af disse to ovale rosenbede har jeg plantet Dianthus Maggie og de fylder stortset bunden ud. På billedet ser man det ikke pga. kogødningen. Jeg har også sået lyserøde pom pom valmuer i næsten alle rosenbede.



Det lange rosenbed blev også ordnet.



Tæppepileurten, som er bunddække her, har jeg klippet og forsøgt at fjerne så meget vissent, som det var muligt. De er begyndt at skyde godt, så det var ikke så nemt.



Jeg er så glad for mine hornvioler, som står i potter flere steder.





De er da fine?



De hjemmesåede hostaer, som blev plantet i krukker for et år siden, spirer nu. Måske kan man lige ane knopperne. De er kommet op i alle krukker. Det var frø, jeg fik af fru Høneballe, for halvandet år siden og de har det åbenbart godt i krukkerne.



Som bunddække under oliventræet satte jeg sidste år stiklinger af marguritten Dasy. Den har haft det godt i orangeriet og har faktisk sat en lille blomsterknop. Jeg har klippet alt det visne væk og synes, det er så fint, at den dækker hele baljen.



Udover at klippe roser ned og ordne bede, fik jeg også forspiret 8 potter med vidunderblomst-knolde. Sidste år forspirede jeg dem ikke, men plantede direkte ud i krukkerne i haven. Det medførte, at der gik lang tid, for de kom op og blomstrede sent. Det var noget ærgerligt, så det var godt, at jeg kunne finde plads til dem i orangeriet i dag.



Så har jeg også prøvet at stiklingeformere Streptocarcus. De står i stuevinduet. Hvis det lykkes, skal de plantes i nogle urtepotter, jeg har i køkkenet.



Jeg har fået foræret en Jule-begonia, som nu er delt i tre. Jeg synes, den er så flot. Den får lyserøde blomster. Nu står de så fint i vinduet i trappegangen.

8 kommentarer:

marie sagde ...

Det pynter gevaldigt at beskære roserne, men jeg venter nu lidt med de sidste. Da jeg havde masser af streptocarpus i vindueskarmene, bladstak jeg dem tit, og en del af dem lykkedes altid. Du har rigtig gang i formering på forskellig vis. held og lykke med det.

Høneballehaven sagde ...

Jeg skal love for, at du har haft travlt. Godt du fik klippet roserne, det er et større arbejde. Flot med hostaerne, du har jo altid held med dine såninger, så dejligt du fik glæde af frøene.

Heidi sagde ...

Hej Birgitte
Dejligt du har ferie og kan komme på forkant med arbejdet i haven. Jeg har klippet mine roser tilbage og de har det helt fint ;)

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hej Birgitte, sikken et stort arbejde og hvor ser det godt ud.
Flere af mine roser og andre jeg kender roser har også haft stængelsyge.
Jeg tror lige som dig at det er det fugtige efterår vi havde der har gjort det.
Rigtig god weekend fra Linda

Vivi sagde ...

Heldige dig med ferie her midt på foråret :-)Jeg kunne også snildt bruge en uges ferie, men på arbejde er der også travlt om foråret, det er jo det samme der, som hjemme i vores egne haver, så det ville være noget upassende at tage ferie lige nu.

Du er godt nok aktiv, det ser ud til, at hele din have snart er kommet fra start på bedst mulig måde :-)

Jeg har overhovedet ikke lavet noget i haven ugens første 4 dage, det har regnet og været vådt, når jeg kom hjem. Selv på de dage der har været rimelige i arbejdstiden, har det om ikke før så til fyraften, når jeg var på vej hjem åbnet op for meget våde byger. I dag var bygerne heldigvis mere spredte, så jeg gik i haven og kom endelig i mål med den sidste forårsklargøring af mine bede, men nu kan jeg så begynde forfra, for ukrudtet gror lige så lystigt som havens planter ;-)

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Dejligt med lidt ferie så du kan få ordnet din have.......og der ser da fint ud overalt.
Skal vist også have klippet de sidste roser ned.
Nu har de lovet et rigtig skønt vejr her i weekenden........så så er der dømt havearbejde.
Her er jeg i gang med at plante mit nye dråbebed til.Det er bare SÅ spændende.
Rigtig god weekend Knus Jette

Fru Friis sagde ...

Skønt med forårsferie, så man rigtig kan komme efter det hele i haven. :o)

Birgitte sagde ...

Hej alle sammen. Ja, vejret har også været regnfuldt her nogle af dagene, men nu har jeg alligevel nået meget, så jeg er goft tilfreds. Nu kalder arbejdet igen, men heldigvis er aftenerne jo blevet lysere, det er virkelig noget jeg har set frem til!