tirsdag den 6. januar 2015

Strøtanker om at være selvforsynet med planter.

Frø, jord, lys, vand og varme og så en masse tid.
Er stortset de grundliggende elementer for at lave sine planter selv. Her i juledagene havde vi besøg af min ældste bror med familie og han kommenterede, at han var imponeret over, at alt i haven var bygget op fra bunden og at jeg lavede næsten det hele selv. Det blev jeg alligevel noget stolt over!


Det fik mig til at tænke mig over årsagerne til det.


Det er glæden ved det. Både en forventningens glæde; Vil det lykkes at få noget ud af frøene? Hvor mange planter får jeg ud af det? Så er det planlægningen omkring udplantningen; Hvilke planter vil klæde hinanden? Hvordan bygger jeg bedene op? Hvor i haven og hvilke farver kan jeg sætte sammen? 


Jeg synes, man får udfordret sine kreative evner i denne planlægning. Jeg er ikke særlig kreativ anlagt, så jeg er virkelig udfordret. Men jeg oplever, at når jeg beskæftiger mig med disse tanker og planer, så slapper jeg af og får ny energi. Derfor må det være sundt at lade hjernen lege lidt.


For mig er det livgivende at være en del af naturen på denne måde og når jeg ser, hvordan planterne vokser sig store ude i haven og sætter blomster uanset om det regner eller blæser, så gør denne "gro-vilje" mig glad og jeg kan ikke være misfornøjet særlig længe!


Jeg må sige, at det kræver en masse tid fra såning til udplantning og denne tid prioriterer jeg højt, for ellers frygter jeg, at arbejdet går tabt og glæderne vil forsvinde. Jeg bruger også gode materialer, da jeg ønsker, at frøplanterne skal have de bedste betingelser for at lykkes.


Nu går jeg ind i min fjerde sæson med vores orangeri og efter vi fik det, er mine såplaner nærmest eksploderet. Før såede jeg i vindueskarmene inde i huset og det sætter sine begrænsninger. 



I eftermiddags havde jeg en rigtig god fornemmelse, da jeg luftede ud i orangeriet, der gik ud på, at jeg kender de overvintrende planter rigtig godt og ved hvordan jeg skal passe dem. Det var også en rar fornemmelse at jeg føler mig rimelig sikker på hvordan jeg skal så de forskellige frø og hvilke betingelser der skal til for at få dem til at spire. Det føltes bare så godt.


Jeg glæder mig til havesæsonen 2015 og de oplevelser der bliver. Jeg håber, jeg også kan komme lidt mere rundt til nogle andres haver - og få inspiration - det ville være interessant. 

6 kommentarer:

Esther - Min lille store have sagde ...

Da jeg endelig blev haveejer i dec 2010, havde jeg ikke forestillet mig, at jeg ville blive så grebet af "frølinger".... det virkede temmelig besværligt for mig...
Da min første havesæson så startede, såede jeg alligevel en smule...og blev dybt skuffet...nærmest intet kom der ud af mine anstrengelser. Derfor besluttede jeg at jeg i sæsonen efter ikke ville spilde tid på det.
Nu var der bare lige det aber dabei, at jeg stadig havde frø tilbage...så sæsonen efter prøvede jeg igen...

Og SÅ skal jeg ellers lige love for det piblede op og jeg fik rigeligt at se til.

Nu kan jeg slet ikke undvære at gå i gang med at shoppe frø i januar (tror jeg er færdig nu...men er også gået helt amok i år) og så begynde at så fra februar.

Det er fantastisk livsbekræftende at se hvor meget livskraft, der er i sådan et lille frø.

En sur februardag er der intet, der kan få mig i bedre humør, end når jeg opdager, at de første frø er spiret... Dét er lykken :)

Jeg har så ikke noget orangeri, men jeg har købt nogle væktslys og pluggbokse...og fra marts/april kan jeg heldigvis bruge udestuen til alle småplanterne.

Jeg ønsker dig en herlig havesæson.

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Dejligt indlæg om din glæde ved at så og formere blomster.
Og det er jo kun muligt fordi du har fået det dejlige orangeri.
Jeg kan kun så det der kan klare sig i mit drivhus og udestue.......men det er også OK .
Jeg holder jo meget af at indrette både i haven men også inden døre.
Har lige brugt nogle timer til at lave collager over det første halve år........det er sjovt at lave,men tidskrævende.
God aften Jette

Fra frø til blomst sagde ...

Jeg kan genkende mine egne motivation for frøformering, i det du skriver.

Ja, lad os håbe på et godt haveår, men det bliver nok svært at slå 2015 :-)

Høneballehaven sagde ...

Du kan roligt være stolt, det er et flot stykke arbejde du laver, tænk at være selvforsynende med planter, godt gået.
Jeg håber, vi ses i år, måske igen i min have.

Birgitte sagde ...

Hej Esther. Tusind tak for din dejlige kommentar og hvor er det herligt, at finde ligesindede herinde og hvor er det godt, at du også lykkes med frølingerne!
Hej Jette. Tusind tak for din gode kommentar. Den blev jeg meget glad for. Ja, jeg kan jo se, hvor aktiv du er både ude og inde!
Hej Gitte. Tusind tak for din kommentar og herligt at du har det på samme måde!
Hej Lisbeth. Tusind tak for din kommentar og tak for din ros. Det blev jeg utrolig glad for!

Mads Barnkob sagde ...

Der ser ud til at være dejligt mange gemmesteder for edderkopperne og de andre nyttedyr i din have. Fortsæt endelig med at gøre det nemt for de gode insekter og smådyr :)