tirsdag den 24. juli 2012

Bange for dræbersnegle - Hvem? - Mig?

Iført lange arbejdsbusker, langærmet trøje, strømper og træsko - det er helt tosset!
Nu er sommeren her og i lørdags ville jeg luge mit trekantede staudebed, hvor sneglene "bor".


Bagved træet og krukkerne er vores trekantede staudebed og det er her, jeg har set sneglene. Iført ovenstående, fordi jeg ikke kunne klare tanken, hvis der pludselig sad en snegl på mit ben eller arm, gik jeg igang på knæ med at luge beddet.

Rød hestemynte, kattehale, sølvlys og violfrøstjerne
Da der ingen bar jord er, måtte jeg løfte op i planterne for at komme til. Det gik rimeligt hurtigt, for der vokser ikke meget ukrudt derinde under!

Rød hestemynte, duehoved og bagest høstanemoner og dagliljer i knop
Jeg kunne komme til næsten over det hele, men nogle steder, var det så sammenvokset, at jeg var bange for at knække planterne, så dér kom jeg ikke. Og jeg så ikke én eneste snegl!


Hjortetrøsten til venstre ser ikke ud af meget, den plantede jeg i efteråret og det kunne godt se ud som om, den er lidt medtaget af måske en snegl. Dagliljerne er fulde af knopper og det varer ikke længe, før de blomstrer.

Lupinus Blåssom, rosen Gemma, Purpursolhatte i knop og storkenæb.
Jeg overstrøede beddet med sneglegift for halvanden uge siden og måske har det taget kål på dem eller også har de gravet sig ned og venter på regnvejr! Men det var i hvert fald en lettelse, at jeg ikke stødte på nogen.

Rosen Gemma og solhatte i knop
I weekenden strør jeg nok noget mere sneglegift ud! Heldigvis er det kun her i dette bed i haven, at der har været nogle. I alle mine krukker med dahlier er der ingen. Det er jeg vist heldig med.

Storkenæb, violfrøstjerne, høstfloks og kattehale. Bagest høstanemoner.
Det er første gang i går, at beddet er vokset helt sammen, så der ikke er bar jord. Jeg er ikke helt utilfreds med mit bed.


En rød kvan har jeg også. Den er sået af frø fra Claus Dalby. Bagest tror jeg, der står en rød havemælde.


Beddet består af rosa, lilla, og røde farver. Det lilla har sneget sig ind - jeg troede, at mine natvioler var lyserøde, men de var mere lilla og så er lupinen en fejlleverance. Men jeg synes ikke, at det gør noget.


Her er det sølvlys i midten. Måske skal jeg klippe mine natvioler, da deres lange stængler ikke er alt for kønne efter min mening!


Til sidst lige et billede af kattehalen, som er ligeså høj som violfrøstjernen i baggrunden. Jeg glæder mig til at se dens blomster helt sprunget ud!
Vi har feriebarn og i morgen flere feriebørn på besøg, så der bliver ikke meget tid til at blogge, men jeg kommer troligt igen!
Rigtig god aften.

4 kommentarer:

Frk. Anemone sagde ...

Hej Birgitte - du er da forberedt på det værste :) Men godt at du ikke fandt nogen snegle, det er nok giften, der allerede har virket. Forhåbentlig kan du så fra nu af have dine planter i fred. Vi er kun lidt plaget af de ulækre snegle, men nøjes indtil videre med at samle op.

Det er nogle dejlige staudebede du har - dine violfrøstjerner ser meget flotte ud.

Ha' nogen gode feriedage med feriebarnet :)

knus Ulla

Høneballehaven sagde ...

Dine staudebede ser rigtig fine ud. Og heldig var du, at du ingen snegle fandt. Når jeg luger jordbær eller andet væk finder jeg ofte snegle imellem, ikke særligt lækkert, men jeg garanterer, de lever ikke længe efter, at jeg har set dem.
Hos mig går sneglene i georginerne, hostaerne og min sandten også i min clematis, og min helt nykøbte ridderspore :o( Heldigvis er georginerne ved at komme ovenpå, så nu skal de nok komme til at blomstre.
God fornøjelse med feriebørnene.

Fru Friis sagde ...

he-he.. jeg ser tydeligt for mig, kvinden i sommerhaven iført vinterudstyr... ikke et ord om hvad naboerne tænker!! ;o)

Jeg kan så afsløre for dig at første sommer jeg skulle lære at klippe snegle, var det ikke uden meget høje væmmelseslyde og jeg tør da slet ikke tænke på hvad naboerne tænkte... Idag er jeg fuldstændig iskold, et hurtigt klip og det var det. Lækkert bliver det aldrig, men hellere to halve snegle end en hel!

hyg dig nu med feriebørnene, sneglene har sikkert puttet sig for en tid :o)

Birgitte sagde ...

Hej Frøken Anemone. Tusind tak for din kommentar. Ja, jeg blev lettet over, at der ingen snegle var og planterne ser ret fine ud. I dag er alle feriebørnene med min mand i Foråp Sommerland. Jeg skal passe mit arbejde, så jeg er kun hjemme eftermiddag/aften, men de keder sig vist ikke af den grund!

Hej Lisbeth. Tusind tak for din kommentar. Den blev jeg rigtig glad for. Jeg læste på din blog, at du havde købt gift, så jeg håber også, at det virker hos dig.

Hej Fru Friis. Tusind tak for din kommentar. Ja, to halve snegle er helt klart bedre end en hel. Jeg klipper dem også over og fjerner det hele med en skovl. Jeg bruger grensaksen og så er det ellers bare ud med dem!